19-jarige universiteitsstudent geek gaat naar China met slechts één rugzak Auteur: Yakitori
(note n09248520210d)
Inleiding.
Het was eind september in het jaar 2024.
Ik ging naar Shanghai, China met een rugzak om mijn favoriete band live te zien spelen.
Deze keer wil ik het proces van de reis, de omgeving die ik zag en mijn ontdekkingen opschrijven in een notitieboek als een reisverslag.
Het is een lang artikel met redelijk wat tekst en veel foto's om het artikel aan te vullen, maar ik hoop dat je het met plezier leest.
Voorbereidingen voor de reis
De voorbereidingen voor mijn reis naar Shanghai begonnen begin augustus 2024.
De band die ik al heel lang volg, MyGO!!!!! Ik begon met de voorbereidingen voor mijn reis naar Shanghai omdat de band die ik al heel lang volg een live concert zou geven in Shanghai en ik kon onmogelijk niet gaan.
Een Chinees visum aanvragen
Vanaf september 2024 is de visumvrijstelling voor Japan om China binnen te komen opgeschort, dus er zijn manieren om een visum te krijgen of er op de een of andere manier van vrijgesteld te worden.
De meest gebruikelijke manieren om een visum te verkrijgen zijn
Ga naar een visumcentrum en verkrijg een visum.
Vrijstelling van transitvisum voor doorreis naar een derde land
Er zijn twee mogelijkheden.
Transitvisumvrijstelling betekent dat, bijvoorbeeld, bij het nemen van de route Japan → China → Zuid-Korea → Japan, het Chinese transitvisum wordt vrijgesteld voor verbindingen vanuit China naar een derde land of regio anders dan Japan of China.
In Shanghai is het transitvisum vrijgesteld voor 144 uur, maar deze keer had ik vanwege school geen tijd om te sparen op de terugreis, dus besloot ik om een visum aan te vragen bij het visumcentrum.
Om een Chinees visum te verkrijgen, heb je het volgende nodig
Een aanvraagformulier van de website van het Visumcentrum.
Foto's voor de Chinese visumaanvraag
Een fotokopie van het boekingsformulier van het hotel waar je zal verblijven.
Een fotokopie van het e-ticket ontvangstbewijs van het vliegticket
Een fotokopie van het paspoort.
Een kopie van je paspoort (of een kopie van je vorige visum als je dat hebt)
Dit is een vrij groot bedrag.
(Ik ben in het verleden een keer afgewezen door de receptie toen ik een visum aanvroeg, dus ik denk dat ze erg streng zijn op dit gebied).
Je moet ook een hele dag besteden aan het voorbereiden van het aanvraagformulier, dat je op de website kunt maken, want er zijn tientallen onderdelen.
Deze keer heb ik op 20 augustus een aanvraag ingediend bij het Visumcentrum in Ariake, en aangezien er geen bijzondere problemen waren met de procedure, ontving ik mijn visum vier dagen later, op 23 augustus.
Het China Visumcentrum is in principe altijd druk, ongeacht het laag- of hoogseizoen, en je moet rekening houden met een wachttijd van minstens twee uur.
Er is een truc om deze wachttijd te verkorten.
Dat is om je UnionPay-kaart te laten zien bij de receptie.
De UnionPay-kaart is een Chinees creditcardmerk dat niet zo bekend is in Japan, maar in Japan kan worden uitgegeven door bedrijven zoals Sumitomo Mitsui.
Als je je UnionPay-kaart bij de receptie laat zien, word je naar een speciale UnionPay-kaartrijbaan geleid, die verschilt van de normale ontvangstrijbaan. De wachtlijst bestaat in principe uit slechts één cijfer en de aanvraag kan al binnen 10 minuten worden voltooid. Daarna kun je gratis gebruikmaken van de foto- en kopieermachines in het visumcentrum. Het wordt aanbevolen om een UnionPay-kaart aan te maken, omdat het de moeite waard is om er een te hebben.
(foto 1)UnionPay-kaartstroken, met een wachtlijst van slechts twee mensen.
Nuttige toepassingen en goederen
SIM-kaart/VPN-dienst
China's beleid (gouden schild) heeft ertoe geleid dat toepassingen en diensten, waaronder Google-diensten, over de hele linie worden geblokkeerd, dus een VPN is eigenlijk een must.
Om deze blokkade in Japan te omzeilen, moet je van tevoren een SIM-kaart en VPN voorbereiden; als je op Amazon zoekt naar Hong Kong SIM's, vind je ze vanaf ongeveer 1000 yen voor 3GB.
In principe kunnen diensten die in Japan worden aangeboden door het gouden schild heen, dus het is ook mogelijk om je aan te melden voor een overzees plan. Ik heb 4GB toegevoegd aan de basis 2GB van Rakuten Mobile.
Alipay/WeChatPay
Echt essentieel. Het is een niveau waar je niet zonder kunt.
In China is contant betalen niet zo populair vanwege de invloed van valse biljetten in omloop, en creditcards worden op veel plaatsen niet geaccepteerd, dus bijna alles in China is betalen met een streepjescode. Ik heb deze reis geen cent contant geld gebruikt. Bijna alles, van het kopen van sap uit een automaat tot het rijden in een lineaire auto, wordt betaald met een streepjescode, dus je moet goed voorbereid zijn.
Als voorzorgsmaatregel wil je misschien meer dan één kaart hebben, omdat je om de een of andere reden vaak vast komt te zitten bij het activeren van je creditcard voor debet.
Kaart-apps
Door het eerder genoemde beleid is Google Maps compleet nutteloos, dus je zult een app moeten downloaden die specifiek voor China is bedoeld.
Er zijn twee grote apps, Baidu Map en Gaode Map, maar mijn persoonlijke aanbeveling is Gaode Map.
De gebruikersinterface is geavanceerd en gemakkelijk te begrijpen, en als je met de metro rijdt, is deze gekoppeld aan GPS en wordt het huidige station weergegeven, dus het is heel handig.
De kaart is erg gepersonaliseerd, dus we raden je aan om ze allebei te installeren.
Taxi app
Ik heb het niet gebruikt op deze reis, maar taxi's zijn goedkoop in Shanghai (minder dan ¥ 1.000 voor een rit van 10 km), dus het is mogelijk om het te gebruiken als een vervoermiddel.
Het is beter dan een taxi pakken op straat, dus het is de moeite waard om een taxi-dispatch app te hebben. Wij raden DiDi aan.
WeChat is een bekende sociale netwerkapp in Japan. Het is als het ware de Chinese versie van LINE.
WeChat wordt niet gebruikt voor communicatiedoeleinden, maar is nodig om gebruik te maken van de ticketreserveringsservice die beschikbaar is via de officiële accounts van verschillende faciliteiten zoals dierentuinen en musea.
In dit geval gebruikte ik het om kaartjes te reserveren voor Yu Garden.
De reis was niet zo lang, vier dagen en drie nachten, dus al mijn bagage paste in mijn rugzak. Ik had maar één rugzak mee op de heenweg, maar op de terugweg wilde ik wat souvenirs mee naar huis nemen, dus vroeg ik als extra service bagagevrijstelling aan.
Dag 1.
19 september, helemaal klaar voor vertrek, we gaan naar Shanghai.
...maar Typhoon Nr. 13 (Bebinca) raast richting Shanghai en de operatie is twijfelachtig.
De Spring Japan vlucht die ik had geboekt was een LCC, maar andere luchtvaartmaatschappijen hadden vluchten gepland in dezelfde tijdzone, en ook al was het een LCC, het was een internationale vlucht en ik dacht dat die voorlopig niet geannuleerd zou worden.
De vlucht werd zoals gewoonlijk geannuleerd.
Ik was naïef. De vlucht die ik zou nemen en de volgende vlucht werden op precies hetzelfde moment geannuleerd. Ik had geen ervaring met geannuleerde vluchten omdat ik nog maar kort op reis was, dus normaal gesproken had ik haast.
Ik wilde optimaal van mijn reis genieten, dus dwong ik mezelf om op de 19e het land in te gaan. Ik nam een vlucht vanaf China International Airport die om 13:35 uur vertrok vanaf Narita Airport.
Het was dus een fijn spelletje, want de ochtend- en avondvluchten naar Shanghai op de 20e waren blijkbaar vertraagd vanwege de tyfoon.
We kwamen rond 16:00 Chinese tijd aan op Shanghai Pudong International Airport, ondanks de tyfoon.
Omdat er geen bijzondere schuld was bij de immigratie, kon ik soepel door de immigratie en kon ik voor 17:00 uur het afgeschermde gebied verlaten.
(Toen ik eind maart naar Shanghai ging, werd ik nogal opgehouden bij de immigratie, waarschijnlijk omdat ik een week in Taiwan was geweest voordat ik het land binnenkwam).
We besloten om eerst naar onze accommodatie te gaan om wat te rusten.
Stap op lijn 2 van de Shanghai District Railways, die vertrekt vanaf het vliegveld. De lijn verbindt de twee luchthavens van Shanghai, Pudong en Hongqiao. De lijn loopt door het centrum van Shanghai, dus ik vond hem vergelijkbaar met de Central Line in Tokio.
Na ongeveer een uur rijden stapte ik over op lijn 8 op het station People's Square en kwam ik aan bij de dichtstbijzijnde accommodatie, één halte noordelijker, op het station Qufu Road.
De prijs voor een eenvoudige kamer met één bed in een privékamer was JPY 2.200 per nacht. Het is een voordeel om een privékamer te hebben in dezelfde prijsklasse als slaapzalen met stapelbedden in de buurt.
(foto 3: WeFlow Youth Hotel Jingan Daye City Branch.Er was nog een hotel met dezelfde naam in de buurt, blijkbaar een keten. )
Het baliepersoneel was ook erg vriendelijk. Toen ze merkten dat ik Japans was, spraken ze Japans dat ik kende, zoals 'konnichiwa' en 'arigato' (dank u), en ze reageerden altijd met een glimlach. Er werd ook Engels gesproken, wat erg gewaardeerd werd.
Omdat het al na 18.00 uur was toen we bij de herberg aankwamen, besloten we een wandeling te maken door de nabijgelegen Nanjing Road Walking Street en de Bund.
Voetgangersstraat Nanjing Road
De Nanjing Road voetgangersstraat is als een autovrije versie van Ginza in Japan, met warenhuizen en commerciële gebouwen aan beide zijden van de voetgangersstraat. Het is een centrale plek in Shanghai.
Er was zelfs een warenhuis uit Japan, het Daimaru Department Store.
Het is ook de locatie van het belangrijkste visuele decor voor de live voorstelling, wat het doel is van deze reis.
(foto 4: Nanjing Road Walking Street, de heilige plek voor de live key visuals)
De Nanjing Road Walking Street is een must voor otaku's en ligt op een minuut lopen van het dichtstbijzijnde station, Nanjing East Road Station, en is een commercieel complex met de naam Hyakuren ZX.
Het is een commerciële faciliteit vergelijkbaar met de Radio Kaikan in Akihabara, met veel winkels die voornamelijk anime-artikelen verkopen, waaronder Animate, de officiële winkel van Bushiroad, Bandai's TAMASHII NATIONS STORE en de winkel van het Chinese videoplatform BiliBili. In het gebied waren ook een aantal winkels gevestigd.
De winkels verkopen een breed scala aan anime-content uit Japan, dus zelfs als je geen Aniota bent, denk ik dat het een bezoek waard is als je Japans bent.
De Bund
The Bund is een toeristisch gebied langs de Huangpu rivier, net ten oosten van de Nanjing Road Walking Street. Het staat ook bekend als The Bund.
De Bund was het financiële centrum van de westerse mogendheden van de late 19e tot de 20e eeuw en er werden veel banken gebouwd in het gebied. De straten zijn ook omzoomd met opzichtige gebouwen die doen denken aan westerse bankdistricten.
(foto 5: Bund, Nanjing Road Walking Street gebied)
Aan de overkant van de rivier staat de Oriental Pearl Television Tower, een televisietoren, en de Shanghai Tower, het hoogste gebouw in China (632 m), na de Tokyo Sky Tree.
(foto 6: De Bund, het weer is slecht en het is behoorlijk bewolkt).
Toen ik Shanghai in maart bezocht, kon ik het nachtzicht van Shanghai niet zien omdat ik op een kogeltocht was met een verblijf van 24 uur, maar deze keer was ik onder de indruk dat ik het veilig kon zien.
Op weg naar huis kocht ik een mooncake in een wandelstraat en wat cupnoedels in een buurtwinkel, at ze op en ging naar bed. De mooncakes kostten 12 yuan (ongeveer 240 yen), maar ze waren heerlijk.